PENGALAMAN HAJI SECARA MUASSASAH2014

Tuesday 13 February 2018

UMRAH PART 4

Mama sambung cerita hari ke 3 di Madinah. Selesai solat subuh,kami semua bersarapan dan di minta tunggu di lobi untuk program ziarah luar Madina jam 7.30 pagi.Kami bertolak dengan menaiki bas no 7 dan dalam bas sepanjang perjalanan ustza yang menjadi mutawif kami memberikan taklimat yang berkaitan tempat yang dilawati.

Tempat pertama yang dilawati adalah masjid Quba. Masjid ini merupakan masjid pertama yang didirikan oleh Nabi Muhamad ketika berhijrah dari Mekah Ke Madinah.

Rasulullah bersabda yang bermaksud: “ Sesiapa yang pergi ke Masjid Quba’ dari rumahnya dalam keadaan berwuduk dan solat sunat dua rakaat di dalam masjid berkenaan, ganajarannya adalah satu pahala umrah.

Kami diberikan masa 20 minit untuk menunaikan soalt di masjid quba ini. Solat Duha, Solat Hajat dan solat Taubat selain solat Tahayatul masjid.

Masa kami sampai orang tidak ramai lagi... Alhamdullilah. Keluar aje dari masjid orang tersangat la ramai sudah tiba dari pelbagai negara. Masa sampai bas hanya  bebrapa buah sahaja, bila selepas solat bas dah berpuluh-puluh rasanya dan agar sukar nak mencari bas no 7, walaupun ada stiker dilekatkan, namum bas yang banyak dan serupa serta bebrapa lorong parking menyebabkan sukar nak jumpa. Namun alhamdulilah mama jumpa bas dengan agak mudah. Setelah semua jemaah naik bas ustaz buat head count... emmm tak cuku 2 orang... ustaz kata tak apa biar dia yang turun cari.. sebab orang memang tersangat ramai dan kami berdoa agar pasangan warga emas ini dapat jumpa bas kami... agak lama juga kami meunggu hampir 45 minit alhamdullilah akhirnya pasangan ini ditemui dalm keadaan keletihan sebab mereka pun berpusing-pusing mencari bas... Kerana masa lama menunggu maka terpakasalah ustaz membuat penjadualan semula lawatan kami ...

Tempat seterusnya adalah pasar kurma. Disini dijual pelbagai jenis kurma dengan bagai-bagai gred dan harga. Selain itu banyak lagi barangan berasakan kurma dan coklat serta gula-gula dijual. Harga di sini agak mahal berbanding dengan tempat lain disekitar masjid Nabawi. Namun jemaah dibenarkan makan sebaerapa banyak kurma jika larat la... semuanya HALAL kata penjual. Mama kurang beli kali ini.. hanya beli kura Ajwa sahaja dan sedikit coklat. 

MASJID QUBA
dalam pasar kurma
posing 2 beradik

Seterusnya ke Jabal Uhud dimana masa ini Nabi Muhamad telah tewas dalam peperangan Uhud dan ramai para suhada yang mati dan dikebumikan di sini.

sebahagian dari Jabal Uhud

4 tahun lepas, semasa haji mama tak panjat tempat memanah kaum muslimin dalam peperangan uhud, oleh itu pada kesempatan kali ini mama dan suami seta anak-anak dok panjat ke tempat ini. Waktu samapi ni dah panas sebab nak masuk zohor dalam sejam lagi
di belakang tu la bukit  memanah yang nampal ramai orang  sedang nak memanjat
Disebelah sana bulit memanah tu sekarang ni dah ada bangunan yang cantik untuk mereka yang berniaga, macam2 ada dijual, sejadah, sovenior, kurma dan sebagainya.

dari jauh pemandangan jabal uhud... yang kecik dan rendah di kanan tu la bukit memanah

Selepas ke jabal uhud, bas kami balik ke Masjid Nabawi dan dalam perjalanan kami tak sempat nak singgah masjid Qiblatin, iaitu masjid dengan 2 kiblat. Qiblat asal adalah menhadap ke Masjidil Aqsa sebelum di ubah menghadap ke Kaabah di Melah.



No comments:

Post a Comment