PENGALAMAN HAJI SECARA MUASSASAH2014

Tuesday, 2 October 2012

BELI RUMAH SPNB

Assalamualaikum,
                                           


Hari ni mama sakit hati betul... ermmm bukan hari ni je... sebelum ni pun... semuanya kerana beli rumah dari SPNB. Mama nak ceritakan cam mana boleh jadi cam ni.... Dulu mama ada buat entri pasal ni juga... lihat <<  .beli rumah baru >> 2 minggu lepas mama gilah ambik  kunci...

Dah dapat kunci tentulah excited nak masuk bekalan air dan juga elektrik. TNB kata mana dia dokumen pengesahan pendawaian dari SPNB...cam tu juga dari pihak yang nak sambung meter air. Aduhai susahnya lah pulak... dulu mama beli rumah tak da pun masalah apa-apa, Begitu juga en hubby, baru je beli rumah, pinjaman kerajaan juga... semuanya settle senang... agen yang kita berurusan tu bereskan,,, tapi lain pulak dengan rumah SPNB ni,,,lantik agen, tapi fungsi egen tak apa-apa...menyakitkan hati cam tu juga peguam yang dilantik oleh SPNB, tidak membantu pembeli.... dah urusan dengan SPNB tu punyalah lembab....memang menyakitkan hati... sape yang dah buat urusan tu tau lah cam mana .

Sampai hari ni tak settle lagi ni... nak kena lantik kontraktor sendiri...mak ooi..bayarannya banyak tau...hampir 1K untuk bekalan air.... deposit lagi... tu air, letrik satu hal lagi.... cam mana tu eek???.
Paling tak paham, rumah yang dibeli rumah baru, masih belum diduduki, pendawaian dan juga paip air telah dipasang oleh pihak kontrakror, mengapa pemaju tak mahu bertanggungjawab untuk memberikan dokumen pengesahan bagi perkara ini.... sungguh menyakitkan.... hubungi SPNB lagi satu hal... lepas satu seksyen di pas ke satu sejksyen yang lain, jawapan yang klise diberikan... saya tak tau.. tugas saya hanya ni.... yang di di urus oleh unit.....????....saya ikut aje.... hubungi unit berkenaan... tanya kita balik... kenapa tak hubungi unit ???  aduhai... macam pusing round about.... tak ke mana pun... last-last bila tanya habis tu masalah saya ni cam mana nak buat... tau apa dia orang kata buatlah aduan kat sape nak buat ... dia kata kat pengarah urusan.... mama rasa dia ni memang kurang sopan.... PM kata rakyat di dahulukan.... pencapaian di utamakan.... cakap tak serupa bikin... suhu badan mama dah makin naik ke takat didih ni....

Balik cerita kat en hubby..... tak pelah kata dia meh kita buat aduan rasmi... ke pengarah urusan yang dinyatakan. Nyatakan masalah yang di hadapai dan tentang ketidak sopanan pegawai SPNB meneangani masalah pelanggan.... dahlah kurang sopan malah lembab lagi.....