PENGALAMAN HAJI SECARA MUASSASAH2014

Tuesday, 19 May 2015

ALKISAH CAJ BAYARAN HOSPITAL KERAJAAN

Kali ni mama nak cerita pasal caj bayaran hospital. Semua telah sedia maklum bahawa sekiranya seorang kakitangan kerajaan boleh menggunakan kemudahan rawatan perubatan sebagai mana dalam Perintah Am Ban F dimana pegawai berkenaan boleh mendapatkan rawatan perubatan dengan menggunakan surat jaminan majikan masing-masing di klinik-klinik kesihatan kerajaan mahun hospital awam atau kerajaan. Selain daripada itu, pegawai tersebut boleh juga mendapatkan kemudahan yang sama bagi kedua ibu bapanya, isteri@sumai, anak-anak yang berumur 18 tahun ke bawah dan anak-anak yang masih belajar di mana-mana institusi dibawah umur 21 tahun.

Anak mama dimasukkan ke hospital kerajaan untuk menjalani pembedahan minor. Umurnya baru je 18 tahun 7 bulan dan baru tamat menduduki peperiksaan matrikulasi pada akhir April yang lepas dan sekarang masih lagi menunggu keputusan peperiksaan untuk melanjutkan pelajaran ke IPT insyalalah dalam bulan September ini.

Yang menjadi masalah di sini ialah untuk menggunakan kemudahan perubatan yang disediakan untuk penjawat awam, surat pengesahan diperlukan sekiranya anak tersebut berumur 18 tahun ke atas dan kurang 21 tahun, pengesahan daripada tempat belajar anak ini mesti diberikan kepada pihak hospital. Bagi surat daripada majikan kami tiada masalah sebab semua hospital kerajaan menyediakan kemudahan E GL melalui sistem HRMIS.

Oleh yang demikian mama telah menghubungi kolej matrikulasi tempat anak mama belajar, namum amat mendukacitakan apabila pihak kolej kata tidak boleh mengeluarkan surat pengesanhan berkenaan kerana anak mama dianggap telah tamat belajar di kolej tersebut. Aduhai macam mana ni. Mama tidak putus asa dan menghubungi kementerian pendidikan Bahagian Matrikulasi. Mama dimaklumkan oleh pegawai tersebut mengikut polisi matrikulasi apabila telah tamat peperiksaan maka pelajar telah tamat belajar  di kolej berkenaan. Aduhai memang menyusahkan.

Mama hubungi pula bahagian Saraan di JPA. Bukan mudah untuk dapat bercakap dengan pegawai yang berkaitan. Setelah mencuba berkali-kali akhirnya mama dapatjuga cakap dengan pegawai yang berkenaan kerana dasar kemudahan perubatan bagi kakitangana awam dibawah tanggungjawab bahagian ini. Mama ajukan soalan yang sama dan mama dimaklumkan bahawa sekiranya itu polisi matrikulasi, pihak JPA tidak boleh berbuat apa-apa kerana peraturan sedia ada memerlukan surat pengesahan daripada kolej yang menyatakan anak tersebut masih belajar bagi menggunakan GL ibu atau bapa. 

Perkara ini amat menyedihkan. Anak mama masih dalam kategori belajar dan masih menjadi tanggungjawab kami sebagai ibu bapa untuk menanggung segala keperluan. Hak anak ini sebagai katogeri pelajar telah dinafikan kerana polisi yang dibuat oleh pihak matrikulasi. Jika anak mama bukan kategori belajar, adakan dia dalam klasifikasi PENGGANGGUR. Pihak yang membuat polisi sama ada JPA atau Kementerian Pendidikan tidak teliti dalam menyediakan polisi dan mengkaji kesan akibat polisi tersebut. Masa transisi ini perlu dambil kira dan bagaimana sekiranya anak ini memerlukan rawatan perubatan khusnya di hospital. Tempoh masa 4 bulan selepas menduduki peperiksaan matrikulasi dan tawaran kemasukkan ke IPT merupakan satu tempoh waktu yang lama. Dasar perlu ada anak-anak ini masih lagi menjadi tanggungjawab kedua ibu bapa dan seharusnya kemudahan rawatan perubatan masih boleh menggunakan GL ibu atau bapanya.

Amat mendukacitakan dan kecewa kerana kami diminta membuat bayaran rawatan hospital 100% kerana dokumen berkenaan tidak dapat diberikan.  Pada mama bukan sesuatu yang susah pun. Pihak kolej hanya menyataakan bahawa pelajar ini merupakan pelajar kolej matrikulasi berkenaan bagi sessi 2014/2015 dan sedang menunggu kekputusan untuk melanjutkan pelajaran ke IPT. Surat pengesahan ini tidak memberikan apa-apa kesan kesan pihak kolej kerana bil hospital tidak akan di hantar ke kolej pun. Ianya hanya untuk mengesahkan yang anak ini masih dalm kategori belajar dan belum bekerja.

Mama hubungi pihak kolej untuk mendapatkan surat sepertimana yang dipohon oleh pihak hospital. Namun apa yang mama dapat pihak kolej meberikan surat pengesahan BEKAS PELAJAR. Dokumen ini tidak boleh digunakan. Oleh itu, bil hospital tidak boleh menggunakan GL ibu @ bapa. Amat menyedihkan. Kemudahan awam sebagi kakitangan awam tidak dapat digunakan. Sekiranya ibu bapa yang bukan bejawatan tinggi dalam sektor awam, ianya akan menyusahkan ibu bapa pelajar berkenaan dengan keadaan hari ini yang memerukan kos sara hidup yang tinggi, anak-anak yang masih belajar dan sekarang tiap hari kena bayar cukai setelah GST dilaksanakan.

Sekiranya anak pengetua kolej matrikulasi berkenaan ataupun anak sahabat baik beliau, anak anak adik beradik beliau, agaknya mama rasa sudah barang tentu surat pengesahan tersebut boleh dikeluarkan ya tak? Tak kan dia tulisnya sebagai BEKAS PELAJAR jika dengan perkataan tersebut, pihak hospital kata ianya tidak boleh diguna pakai dan dia diminta menjelaskan bil hospital 100% sedangkan dia juga merupakan kakitangan awam kan....

Sedihnya, atas perkara yang berlaku,......
minum petang di wad


Monday, 11 May 2015

PENGALAMAN HAJI 2014 :HEBATNYA DOA


Kali ni mama nak cerita salah satu kisah yang mama lalui sendiri. Allah itu maha mengetahui lagi berkuasa.
Sebelum mama menunaikan fardu haji tahun 2014, pelbagai persiapan yang mama lakukan. Antaranya membaca pengalaman orang lain yang telah pergi haji. Membaca buku berkaitan haji selain daripada kursus haji yang dianjurkan oleh pihak TH. Selain daripada itu, bertanya dengan rakan -rakan yang baru saja menunaikan haji pada tahun sebelumnya. Sebelum menunaikan haji tu, mama melakukan solat hajat agar mama dapat menunaikan ibadah haji bersama en hubby dengan sebaik-baiknya, memudahkan segala urusan di tanah suci, arafah, mudzalifah dan juga mina. Mempermudahkan mama untuk melontar jamrah, tawaf, saie dan pelbagai lagi. tidak lupa juga untuk memudahkan mama dalam urusan tandas terutama semasa di arafah dan mina.  Mama berdoa agar mam dapat sebilik yang boleh bertolak ansur dari segala segi. Mama juga menyediakan satu buku nota kecil yang mama tulis semua doa-doa yang hendak mama pohon terutamanaya semasa dibumi arafah yang mana salah satu tempat mustajab untuk berdoa. 

Alhamdullilah perjalanan haji mama berjalan lancar tanpa sebarang masalah. Mama dapat rakan sebilik yang tidak ada masalah samada di Madinah mahupun di Mekah. Perjalanan haji yang kami lalui sungguh mudah. Syukur alhamdullilah. Perjalanan menuju ke Arafah berjalan lancar, hanya kurang sejam sudah samapai, ke mudzalifah perjalanan tidak sampai 30 minit rasanya, begitu juga perjalanan ke Minna dari mudzalufah kurang dari sejam. Daripada pembacaan mama  ada yang sampai tunggu berjam-jam dalam bas, sesat dalam perjalanan, kerosakan bas, dan pelbagai lagi. Namum bagi mama semuanya amat mudah, walaupun mama pergi secara muasaasah, bukan ikut pakej. Syukur alhamdullilah.  Maka dengan itu, mama amat-amat bersyukur. Keadaan cuaca di sana pada ketika itu adalah musim panas. Di Madinah cuaca hampir 47 Celcius

Mama naik Saudi Airline dengan penerbangan pertama melalui KLIA pada 27 Ogos 2014 dengan jemaah seramai 450 orang. Ramaikan... biasanya mama naik flight kecik je... ni belum masuk kakitangan yang bertugas dalam pesawat tu.
contoh dari en google
 Kedudukan dalam pesawat ada 3 bahagian, kanan , tengah  dan kiri. Kanan 3 tempat duduk, tengah 4 tempat duduk manakala kiri 3 tempat duduk.

Boeing 747-400
lebih kurang cam ni la kan..kiri tu kepala pesawat kanan ekor...
                                     

Mama dapat tempat duduk yang sepertiga belakang.... kerusi mama 54H. en hubby 53 H.... Aduhai baru mama sedar yang mama tidak dapat duduk bersebelahan en hubby. Kalau duduk tengah ada 4 temapt baru boleh duduk suami isteri. Redha aje la... en hubby depan mama. Sebelah mama pasangan suami isteri. Sebelah hubby pun pasangan suami isteri. Perjalanan mengambil masa 8 jam.. tapi kami jarang berbual dengan orang sebelah kami. Perasaan yang bercampur baur, teruja dapat menuanaikan haji, berdebar semuanya ada. Lagi pun memang dalam kepenatan masing. Jadi masing-masing diam dan tidur. Rupanya pasangan sebelah mama dan en hubby merupakan kawan sebilik semasa di Mekah. Di Madinah, kami tidak dalam bilik yang sama.

Tetiba semasa di Mekah sebelum mama berangkat ke Arafah untuk wukuf, mama teringat yang mama tidak pernah pun berdoa untuk dapat tempat duduk sebelah en hubby semasa perjalanan dalam pesawat. Allahuakbar. Maka mama memohon doa agar perjalanan balik ke Malaysia nanti, mama akan dapat duduk sebelah en hubby dalam pesawat. Mama sentiasa pohon kepada Allah agar memberikan mama peluang itu.
Tibalah masa balik. Sebelum ke Jedah, kami telah diberikan tiket penerbangan balik. Allahuakbar, nombor tempat duduk mama sama dengan nombor masa pergi. Cam tu juga dengan en hubby mama. Nampak gayanya kami kena duduk berasingan lagi. Redha aje lah. Hati mama kata aku tak pernah doa dan minta dengan Allah. Maka aku tak dapat la. Redha aje la...
Tiba waktu naik pesawat, dari Jeddah, pintu tempat menunggu mama dibuka lebih awal. Kami menaiki trem untuk ke pesawat hampir beberapa kilometer juga lah kot. Maka dengan itu group mama sampai dulu ke pesawat. Mama pulak duduk dekat pintu trem tu. Jadi mama dan en hubby antara yang awal dapat naik pesawat. Apabila naik aje ke pesawat, pramugari memberitau kami semua, tempat duduk adalah bebas. Pilih aje mana nak duduk. Masyalllah hati mama berbunga-bunga riang sebab dapat pilih tempat duduk. Dah tentu mamma boleh duduk sebelah en hubby mamakan. Hubby kata jom kita naik atas, sebab pesawat ni besar ada tingkat atas. Bukan senag kita nak dapat tempat duduk bahagian atas tukan. Mama pun ikut je la.. Kami naik tangga menuju ke bahagaian atas. Di bahagian atas tempat duduk nya hanya ada 2 bahagian kiri dan kanan aje. setiap bahagian ada 3 tempat duduk. Kami anata yang awal naik, jadi boleh pilih tempat duduk. allah seronoknya. Mama duduk rasanya kalau taidak silap baris ke 3 tau 4 dari depan... En hubby duduk di tepi tingkap. Mama duduk tengah. sebelah mama seorang jemaah haji wanita.. Syukur sangat-sangat doa mama untuk duduk sebelah eh hubby dalam perjalanan balik dimakbulkan. Amin ya rabbalalamin. Hanya Pada NYA mama bersyukur. Allah maha besar maha berkuasa lagi mengetahui. Tidak mama duga kami akan dapat duduk sama dalam pesawat. Walhal kalau ikutkan tempat berdasarkan tiket dah tentu mama tidak berpeluang duduk sama dalam pesawat. Allahuakabar. Sesungguhnya hebatnya doa. Banyak lagi yang ingin mama kongsikan tentang pengalaman haji mama dengan tujuan untuk panduan buat sesiapa yang belum pernah menunaikan haji atau umrah.

Tuesday, 5 May 2015

Setahun di KMK

Alhamdullilah anak ke dua mama aka angah telah selesai menjalani peperiksaan  akhir semester  2 di Kolej Matrikulasi Kedah. Maka dengan itu tamat sudah penggajian angah selama setahun di sana. Selasa lepas 28 April mama dan en hubby bersama along bertolak ke Kedah pada jam 5 pagi.  Perjalanan sampai ke Changlun berjalan lancar. Jam 11.00 pagi kami sampai di sana. Alhamdullilah. Asalnya bercadang untuk tidur di Jitra atau Alor Star. Namun kerana masih awal en hubby ajak tidur di Cameron Highland. Lagi pun bukan waktu cuti umum atau hujung minggu jadi tiada masalah untuk tempat tinggal.

Selesai isi barang dalam kereta, kami pergi makan tengahari dan lepas tu terus bertolak ke Cameron Highland. Kami naik melalui Simpang Pulai. Samapai di Brinchang dah pukul 6.30 petang. En hubby pun dah terlalu letih. Mulanya mam yang memandu tapi sebab tak biasa jalan naik tu, punya perlahan, en hubby kata cam ni biola nak sampai. Maka tukar pemandu lah, walaupun en hubby letih. Ingat nak tidur  di Tanah Rata, tapi dah tak larat tu yang duduk aje di Brinchang. Lepas Maghrib, kami keluar makan malam di kedai yang berhampiran aje. Lepas makan balik bilik, rehat, dan terus tidur sebab dah keletihan. Pagi esoknya kami bersarapan , juga di kedai yang hanya jalan kaki je, lepas tu cjheck our dan terus berjalan. Mula nak tidur 2 malam tapi disebabkan kereta dah penuh sesak dengan barang angah dan tambah 2 beg yang mama bawa tu, nak lurus kaki pun susah... maka en hubby kata kena balik dulu la. Mama nak ambik anak teruna di MRSM KKB pada hari Khamis pulak. Lepas jalan-jalan kami pun balik terus la samapi rumah dah nak maghrib. Keesokkan harinya pulak, mama  dan en hubby ke KKB ambik anak teruna.  Jadi mulai Khamis petang sehingga tengahari semalam, anak-anak semua ada di rumah. Sabtu mama sekelurga pergi kenduri akikah rumah anak sepupu mama di Purta Height. Anad mama ke Lukut Port Dickson. isnin semalam petang hantar balik nak teruna mama ke KKB. Cuti seminggu sekejap aje....

barang angah tak muat la bonet kereta... tambah 2 beg lagi yang mama  bawa baju untuk 3 hari 
melawat ladang teh

ros merah yang menawan
buat kek butter ni jumaat lepas...
Graduation day sebelum exam akhir...