PENGALAMAN HAJI SECARA MUASSASAH2014

Friday 23 August 2013

SUKA DUKA SEPANJANG TAHUN 2013 hingga OGOS

Assalamualaikum . Besua kembali dan kali ini mama ini mencoretkan pelbagai peristiwa yang berlaku sepanjang tahun 2013 yang mewarnai  kehidupan mama sekeluarga.

Bermula dengan perkara yanag mengembirakan dimana  awal tahun ini mama sekelurga telah menduduki rumah sendiridi BBST setelah berpindah dari kuarters di Putrajaya. Bermulalah episode baru dalam kehidupan keluarga mama di mana semua kena bangun awal dan keluar rumah sebelum 6.30 pagi unntuk menhanghatar anak-anak mama yang masih bersekolah di Putrajaya iaitu angah dan si bongsu yang baru masuk ke tingkatan 1. Gunakan satu kereta aje bagi menjimatkan petrol. lepas hantar anak, en hubby hantar mama  pas tu en hubby ke pejabat di Serdang.

Anak-anak lepas habis waktu sekolah kena tunggu sampai petang balik sekali dengan mama dan en hubby. Pukul 6.30 atau 7 petang baru sampai rumah. Yang kasihan anak-anaklah. Yang lelaki tu apa lagi main jelah dengan kawan-kawan. Balik dan penat apa lagi tidurlah....

Along pulak duduk kat rumah sementara menunggu keputusan SPM. Erm legalah mama ada orang tolong basuh baju, kemas rumah. Di samping itu along juga ambil  lesen untuk motorsikal dan kereta. Yang ni mama dah cerita sebelum ni... 4 kali baru along lulus lesen kereta... alahai.

Lepas tahun baru Cina dalam bulan februari anak bonsgsu mama dapat MRSM di Kuala Kubu Bahru. satu-satunya anak lelaki yang dapat sekolah berasrama. Syukur alhamdulilah. Sedih pun ada juga sebab tak pernah berpisah dengan anak-anak lagi. Namun demi masa depan yanbg terbaik buat anak-anak perkara ni harus ditempuh. Syukur tak banyak masalah untuk anak lelaki mama ini menyesuaikan diri di asrama.

Awal tahun ni jugalah mama perasan ada kelenjar di leher mama. Tapai buat tak kisah aje sebab tidak sakit dan mama memeng sibuk masa tu. Lepas selesai urusan hantar anak MRSM, sibuk dengan kerja di ofis. ada bengkel lagi maka mama pun tak kisah lah sampai awal Mac baru nak ambil tahu pasal kelenjar tu. Pergi ke hospital putrajaya buat bagai-bagai sehinggalah mama kena buat operation di IJN seperti yang mama ceritakan dari Part 1 sehingga 11.

Bulan Jun along pulak meninggalkan rumah untuk menyambung pelajaran di Kuantan. Kali pertama lah along ni jauh dari mata mama. mama gaghkan diri ke Kuantan walaupun baru sebulan jalani pembedahan. Bagai-bagi benda kena buat sebelum ke Kuantan tu termasuk medical check-up. semuanya kena uruskan sendiri. beli semua barang keperluan sendiri. Alhamdullilah semua telah selesai.

Balik hantar along kena admit IJN pas tu jalani pembedahan kali ke dua... hu..hu... 3 minggu berkampung di IJN. Harijadi mama pun dok kat IJN... hari jadi along pun mama tak sempat nak beli apa-apa. Hari jadi anak lelaki pun mama tak dapat nak beli apa sebab baru je lepas operation kali kedua dan dia pun kat MRSM... hanya ucapan melalui SMS dan telefon aje.. Aniveseray mama pun kai IPR... tak buat apa juga...

Puasa mama masih kat IJN...lepas tu bila balik rumah mama tak larat gak nak puasa... 11 hari hutang puasa dan solat terawih dan solat sunat hariraya pun mama tak ke masjid... alquraan pun sikit aje bacanya... tak da buat kuih raya pun... tak da shopping raya pun dan tak berhari raya pun..abang dan kakkak mama datang beraya... kuih muih en hubby beli aje... pas tuadik huuby hantar makanan dan kuih....kuih dari kampung kakak dan abang termasuk lauk dan nasi dari birsa mama yang dikirimkan melalui adik hubby pada raya ke 4.... terima kasih semua... 



No comments:

Post a Comment