PENGALAMAN HAJI SECARA MUASSASAH2014

Friday 28 November 2014

PENGALAMAN HAJI 2014: RAUDAH

Semua orang yang menziarahi Madinah akan berebut-rebut untuk berada di Raudah. Mendirikan solat di Masjid Nabawi akan memperoleh 1,000 ganda pahala berbanding di masjid-masjid lain kecuali di Masjidil Haram yang memperoleh 100,000 ganda pahala.

 “Raudhah” berarti taman. Raudhah merupakan salah satu ruangan di Masjid Nabawi yang mana dikatakan  terletak di antara kamar Nabi dan mimbar untuk berdakwah.  Luas Raudhah dari arah Timur ke Barat sepanjang 22 m dan dari Utara ke Selatan sepanjang 15 meter.

Di antara rumahku dan mimbarku terletak sebuah raudhah (taman) dari taman-taman surga. Mimbarku ada di atas telagaku (HR Abu Hurairah RA)

Raudah ini berada di bahagian kubah yang berwarna hijau jika dilihat dari luar masjid Nabawi. Karpet di Raudah adalah karpet yang berwarna hijau. Tiang di kawasan Raudah juga berlainan dengan tiang lain dalam masjid ini.

Tiang raudah yang amat cantik

ruangan bukan raudah karpet merah dan tiangnya berbeza...

lihat perbezaan tiang di raudah

Bagi kaum perempuan untuk dapat masuk ke Raudah bukan suatu yang mudah berbanding dengan lelaki. Raudah untuk lelaki lebih luas dan peluang untuk berada disana adalah lebih banyak sebab ianya dibuka sepanjang waktu. Namun bagi perempuan waktu adalah terhad iaitu selepas subuh jam 7.30 pagi hingga 10.30 pagi, lepas zuhur 1.20 -2.00 petang  dan selepas isyak 9.00 malam - 11 malam.

Apa pun sentiasa berdoa kepada Allah agar kita diberi ruang dan peluang untuk berada di Raudah. Manusia berhimpit-himpit untuk masuk raudah ini. Kalau dapat solat sunat 2 rakaat alhamdullilah...syukur kepadaNYA. Alhamdullilah mama berpeluang untuk berada di Raudah beberapa kali ... siap lari bagai marathon lagi.... tapi bila semakin ramai orang berada di sini pihak pengurusan masjid Nabawi telah meletakkan kami mengikut kumpulan .... biasanya orang Malaysia akan bersama orang Indonesia, dan Thailand. Kumpulan orang Turki, Kumpulan orang Arab dan lain -lain lagi. Apabila berada dalam kumpulan ada beberapa pit stop untuk masuk ke Raudah.Kalau kita dalam kelompok Asia tenggara ok.... orang nya lebih bersopan santun la...




No comments:

Post a Comment