PENGALAMAN HAJI SECARA MUASSASAH2014

Friday, 13 December 2013

KEPERLUAN SEKOLAH DI MRSM

Hari pendaftaran di MRSM KKB
Ermm diam tak diam dah nak nhabis cuti sekolah... makanya perlulah membeli kelengkapan untuk kembali ke sekolah.  Banyak juga bajet yang diperlukan untuk tahun hadapan tapi tak semuanya mama ganti baru.. yang mana boleh pakai beli satu aje untuk tambahan kecuali untuk seluar...

MRSM ni lain sikit dari sekolah harian... pakaian  agak banyak ya... dahlah pengambilan ke MRSM bulan Februari... so anak-anak kena sekolah harian dulu... kena beli baju untuk sekolah harian sekurangnya 2 pasang gak.... baju Melayu lagi untuk lelaki... kain sampin pulak kena beli gak sebab sekolah nakkan samaping yang sekolah buat... tie lagi... cuba kira berapa tu bajetnya... tak cukup RM 200 tau tak masuk beg, stoking, baju untuk kokurikulim.... dan setengah sekolah mintak beli pakaian untuk unit beruniform.... emmmm banyak kan...

Ni keperluan bagi anak lelaki yang akan ke MRSM bagi mereka yang pertama kali masuk MRSM la..

- Baju kemeja lengan panjang warna beach dan seluar coklat  2 pasang
 -Baju kemeja lengan panjang biru dengan seluar biru gelap 2 pasang
- Baju Melayu  sepasang
 -Kain Sampin.... beli di sekolah
-Tie.... beli di sekolah
- Baju batik... beli di sekolah... dulu mama dapat beli kain dan kena tempah buat baju...
-Kasut hitam kulit/PVC
-Stokin hitam 3 pasang / tali pinggang
- Kasut sukan
- Selipar
- Sandal dangan tali belakang
-Seluar slack hitam 2 pasang
-Baju T berkolar 3 pasang
-Baju sukan/ Seluar track
-Baju tidur 2 pasang
-Kain pelikat 2 pasang
-Tuala 2 pasang
-Underware.... ynag ni kena lebih la.... 10 helai kot.... 
- Bantal
-Cadar dan selimut... beli di sekolah (arahan MRSM)
- Baldi
-Sabun basuh/ sabun mandi/ berus gigi/ bedak/ sikat/ cermin muka/ pencuci muka/ubat gigi/pengetip kuku
-Beg sekolah
-Sterika.... kalau tak pinjam kawan punya...
-Sejadah/Songkok/ Alquran
-Penyangkut baju/ Penyepit baju
-Ganbar passport; Sediakan 4 keping


Anak mama kat MRSM KKB jadi kena buka akaun bank rakyat... senang nak bagi duit kat nak... bank in je. ATM ada dekat pagar sekolah. Tak payah bagi duit banyak sangat di tangan.
Kat MRSM lain mama tak pastilah ATM apa yang ada ...

Mama ingat hampir RM 1K gak la masa nak masuk awal-awal dulu.... ni belum masuk bayaran yang perlu di buat di sekolah.... PIBG/ yuran/ dan buku latihan...

Duit untuk asrama RM 60/bulan x 12 = RM 600.00 ni murah untuk makanla..

Makanan kering dan air mineral kena juga sediakan... macam anak mama ni kuat makan... lapar bila malam... jadi sediakan biskut, air kotak...

Awal-awal dulu tiap minggu mama datang melawat, lepas tu mama tak sihat, so tak pergilah . En hubby kena ulang alik ke hospital urus mama. Anak mama pun kena belajar balik naik komuter dari KKB ke Bandar Tasik Selatan... pas tu naik ERL ke Salak Tinggi en hubby tunggu di stesen tu... bila balik KKB hantar ....

Perbelanjaan duduk asrama memang banyak .... sebabnya... asyik hilang selipar, sandal, songkok.... walaupun tak mahal tapi mama rasa selipar dah dekat 10 kali, sandal 5 kali..... tu tak masuk yang kecik2...

Untuk pergi  melawat tiap minggu minyak dan tol RM 100.... makanan yang di bawa RM 50 minimum... x 4 kali sebulan...RM 600.00.... tak masuk duit poket yang dibekalkan...

Tulah mama kata sekolah asrama perlu banyak duit....alhamdullilah mama dah buat simpanan untuk anak-anak belajar... masuk insuran pendidikan sejak anak-anak lahir...jadi tak lah terasa sangat...terutamanya perbelaanjaan selepas SPM...

3 comments:

  1. Salam. Seronok baca entry ni sebab anak saya pun kat MRSM gak. Semoga anak-anak kita terus tabah dengan kehidupan di asrama. Kalau sudi singgah blog saya Apa Jadi Kalau Kurang Minum Air Kosong?

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. Kat mana kedai jual baju sekolah ada semua warna uniform ...

      Delete